Es vagon fékállással - átépítés

Az a gondolat vezérelt a vagon megépítésénél, hogy a mi méretarányunkban kevés a vagon amit be lehet szerezni. A gyári modellekből figyelemmel a vasúti korszakokra talán egy szerelvényt sem lehet összeállítani. Ha lehet gondoltam építek olyat, ami még nem volt. Vonzó volt az Es vagon fékállással, én még TT-ben nem láttam ilyet. A MÁV-nál szép számmal futottak ilyen vagonok.

Próbálom az építés menetét úgy leírni, hogy kezdő modellezők is bátran belekezdjenek és meg is tudják építeni. Amikor végig gondoltam hogyan kellene megcsinálni ezt a vagont megnéztem a jellegrajzokat, hogy milyen különbség van a két vagon között, arra jutottam, hogy a fékállást, mint „toldalékot” kellene a vagonhoz illeszteni, a „házikóról” lemondtam, mert bár ilyet is építettem, de szebb lett enélkül és a valóságban is létezett ilyen vagon. Ha megnézitek 500 mm a rajzról maga a fékállás, ez nálunk olyan 4 mm, a többi méret változatlan a sima Es vagonhoz képest.

Es vagon fékállással - átépítés

A vagon kialakításához szükség lesz egy Es vagonra, valami roncsra és korlátra, e két utóbbi egy tartályvagonnal kiváltható. Először az Es vagont kell szétszedni, a váz alján található négy fém fület kell kihajlítani, és már szét is jön a vagon. A roncs alvázából ki kell fűrészelni az egyik felét úgy, hogy a keresztgerendát – ezen vannak az ütközők – leszámítva 5 mm széles legyen, majd a váz alján a fék maradékait is le kell vágni, majd síkba csiszolni. ( Senkit ne zavarjon, hogy a képen csak egy ütköző van az alvázdarabon, most csak ilyet találtam ) Ezután a korlátot úgy kell megmunkálni, hogy a szélessége 4 mm legyen, Ha valaki szépet akar a korlátból a kereszt merevítőket és az oldalanként 1-1 kis kapaszkodót vágja le, egyrészt így szebb, másrészt az eredetin is így volt.( Mint ahogy a képen látjátok ).

Es vagon fékállással - átépítés

Ezután a vagon alvázának egyik oldaláról a két ütközőt le kell vágni, majd síkba csiszolni, valamint a kuplung tartó rugót is finoman el kell távolítani. Az alvázon található „L” alakú fellépő, innen ezt is el kell távolítani. A kis alvázdarabra felűről ráhelyezzük a korlátot – ami már ekkor 4 mm széles – és megjelöljük, eddig fogjuk lecsiszolni az alváznyúlványt. Tehát az eredeti váz keresztgerendája és a nyúlvány keresztgerendája között 4 mm-nek kell lennie, erre megy fel majd a korlát. Érdemes ragasztás előtt ellenőrizni úgy, hogy a nagy vázra feltesszük a kasznit, a toldatot odafogjuk és a korlátot ráhelyezzük. Ha a váznyúlvány mérete jó és párhuzamos is, jól illeszkedik az Es vagon alvázára felragaszthatjuk, vigyázva arra, hogy egy síkot alkosson a két váz.

Száradás után a váz alsó felét a toldatnál csiszoljuk síkba, a váz felső felén az eredeti váz keresztgerendáján vágjunk egy rést, ezen halad a kuplung rögzítő rugó. A biztonság kedvéért a ragasztás mentén én még fúrtam 4 kis lukat, majd ezeket feltöltöttem jó minőségű ipari ragasztóval, hogy a két alvázdarab egy merev egységet alkosson.

Es vagon fékállással - átépítés

Ha minden rendben van akkor célszerű egy új hosszabb kuplungtartó rugót hajlítani rugóacélból és ezt betenni a régi helyére, ha nincs a régi rúgót az eredeti helyéről előrébb kell hozni, ehhez az alvázon ki kell alakítani helyet, lehetőleg ne ragasztással, hanem óvatosan pákával olvasztva rögzíteni. Rögzítés előtt meg kell nézni, hogy elég feszesen áll-e a rugó, szemből nézve balra az alváztoldalékon található résbe kicsit feszüljön. Próbáljuk meg kuplunggal is, hogy jól működjön. A korlátot az alvázra a két keresztgerenda köze felűről fel lehet ragasztani, erre járófelületet célszerű kialakítani, én a tartályvagon deszka járófelületeit használtam úgy, hogy az alján elvékonyítottam csiszolással, méretre szabtam és felragasztottam.

Ha valaki pontosan akarja ezt a modellt megépíteni, akkor az Es vagon kasznijának a fékállás felőli részéről a nyitószerkezetet vágja le, továbbá a tetején lévő forgócsapokat is reszelje le, mert a vagon erre az oldalra nem nyílt.

Es vagon fékállással - átépítés

Es vagon fékállással - átépítés

Ezek után külön a vázat és külön a kasznit lefestettem, száradás után összeszereltem, feliratoztam, majd lakkal lefújtam.
Ilyen lett:

Es vagon fékállással - átépítés

Véleményem szerint viszonylag könnyű ezt a modellt megépíteni, hiánypótló, mert gyári ilyen még nincs. A pályaszámokat Piri Tamás oldalán megtaláljátok.

A fékállásos modellek palettáját lehet bővíteni, én egy zárt vagont építettem hasonló módszerrel:

Es vagon fékállással - átépítés

Ha kérdésetek, véleményetek van a modellekről szívesen veszem.

Laczkó István
istvan0309@freemail.hu
06/30-3873-685